همکاری هند با ایران و روسیه
دهلی نو- ایرنا – وزیر صنایع و بازرگانی هند اعلام کرد این کشور قصد دارد برای فعال کردن کریدور بین المللی شمال-جنوب با ایران و روسیه همکاری کند.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ‘بیزینس استاندارد’ در روز سه شنبه، سورش پرابو در دیدار با یک هیات تجاری روسی گفت که هند، روسیه و ایران در تاریخ 23 ماه نوامبر (2 آذر) یک دیدار سه جانبه با موضوع کریدور بین المللی شمال و جنوب(INSTC) برگزار خواهند کرد تا این مسیر 7 هزار و 500 کیلومتری را هرچه زودتر فعال کنند.
او گفت: تمام مسائل برای فعال شدن هرچه زودتر این کریدور حل و فصل خواهند شد.
وی افزود: راهرو بین المللی شمال و جنوب یک پروژه مهم میان هند، روسیه و ایران است که همکاری ها در زمینه حمل و نقل را گسترش داده و سبب توسعه ارتباط با کشور های آسیای مرکزی خواهد شد.
وزارت صنایع و بازرگانی هند در بیانیه ای گفت: کریدور بین المللی شمال و جنوب کوتاه ترین مسیر چند منظوره است که اقیانوس هند را به خلیج فارس از طریق ایران، روسیه و شمال اروپا متصل می کند. ظرفیت تخمینی این کریدور، 20 تا 30 میلیون تن کالا در سال است و زمان و هزینه ها را 30 تا 40 درصد کاهش خواهد داد.
به گفته مقامات دولتی هندی، کشور روسه در سال های 2000 تا 2017 حدود 1.2 میلیارد دلار در بخش های نفت، گاز، تجهیزات دفاعی، نیرو، انرژی و پروژه های زیرساختی بزرگ هند سرمایه گذاری کرده است.
در سال 2017 ارزش تجارت دوجانبه هند و روسیه 10.13 میلیارد دلار بوده است.
کریدور بین المللی شمال-جنوب از مسیرهای راهبردی در نیمکره شرقی جهان است.
موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جادهای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است.
موافقتنامه کریدور حمل ونقل بینالمللی شمال – جنوب در شهریور ماه 1379 در سن پترزبورگ به امضای وزرای حمل و نقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید.
کریدور شمال – جنوب مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا میباشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا 30 درصد ارزانتر میباشد. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همهجانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جادهها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود میپردازند.
این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار میسازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این راهگذر در مبادله کالا به شرق کشور و همسایههای شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.
در صورت فعال شدن تمام حلقههای این زنجیره ، انتقال کانتینر از بندر مومبای به مسکو حدود یک ماه زمان نیاز دارد در حالی که ترانزیت کانتینری مشابه از طریق دریای بالتیک افزایش 20 درصدی هزینه حمل و نقل را در پی دارد.